Slovíčko „zadarmo“ je dosť obľúbené a skloňované nie len medzi kupujúcimi, ale idú do toho čoraz viac aj podnikatelia. V nevedomosti, čo im to môže urobiť v budúcnosti. Myslia to v dobrom, opak je však pravdou. Aj naša vláda prezentovala vlaky „zadarmo“ čo celkom nie je pravda. Vždy sa platí drahocenným časom, peniazmi, vzdelaním, či skúsenosťami, aj keď sa o tom bavíme bez číselnej hodnoty v eurách. Čo je teda zadarmo?
[irp posts=“409″ name=“Dajte svojmu podnikaniu príbeh, odlíšte sa, nedomýšľajte si. Zmeňte tieto chyby vo svoj prospech“]
Aby som uviedol niečo, čo je naozaj zadarmo
Na prechádzke lesom prídem ku prameňu vyvierajúcej pitnej vody. Tu sa napijem. Voda pramení zo zeme, poskytuje ju príroda, nikoho to nič nestálo. Príroda si našla cestičku a dala nám svoj zdroj vo forme vody.
Idem na lúku a natrhám si bylinky, ktoré ďalej spracujem pre svoju potrebu. Rastú bez toho, aby ich niekto zasadil a staral sa o ne.
Kráčam po pešej zóne a z neba na mňa niečo padne. Videl som iba kŕdeľ holubov, ktorých vyplašilo zatrúbenie blízko nich stojaceho auta. Bojím sa, čo to je. Ale tiež je to zadarmo 🙂
Čo zadarmo naozaj nie je, ale berie sa to ako zadarmo
Prišla návšteva a priniesla fľašu prípadne čokolády/niečo pod zub. S prázdnymi rukami sa predsa na návštevu nechodí. Pritom sa radi pochválime, že to máme „zadara“. Dostali sme to.
Otázka – pôjdete k ním na návštevu aj vy? Pôjdete s prázdnymi rukami alebo si spätne spomeniete na hodnotu ich darov a urobíte to isté čo oni? Stále si myslíte, že je to zadarmo?
Známy mi opravil auto zadarmo. Nič nechcel. Naozaj? Pri najbližšej brigáde na jeho dome/záhrade si na vás mile rád spomenie a ozve sa. Zvážte čo mu poviete. Bolo to zadarmo? Bude oprava aj na budúce zadarmo?
Vlaky zadarmo. Štát sme my ľudia/občania, ktorí v ňom žijeme. Služby „zadara“ využíva iba určitá skupina ľudí. Platíme ich všetci, ktorí odvádzame dane. Zadarmo teda nie sú i keď sa tak môžu niekomu v ten moment javiť. Štátna kasa mohla „zasponzorovať“ zdravotníctvo, školstvo, vzdelanie prípadne niečo, z čoho bude mať spoločnosť časom návratnosť. Odvezenie z bodu A do bodu B je bez akejkoľvek návratnosti pre spoločnosť. Je to len chvíľková služba, ktorá po jej ukončení v bode B nemá žiadne ďalšie pokračovanie,osoh. Je to strata pre spoločnosť.
Pozvanie na kávu / drink. Aj tu sa pravdepodobne niečo očakáva. Nadviazanie kontaktu, debata za účelom prezentácie alebo len tak niekam vypadnúť s kamarátkou. Vždy po takejto „kávičke“ sa niečo v budúcnosti očakáva (ďalšie pozvanie, partnerstvo, predaj, odporučenie, vyriešenie problému..atď)
„Zadarmo“ v podnikaní – ako to funguje?
Pre lepšiu predstavu som vyššie spomenul niečo „zadarmo“ ako to v praxi funguje medzi ľuďmi. V podstate „zadarmo“ je maskovaná výmena alebo zaviazanie sa niekomu za niečo – darovanie, vykonanie menšej službičky, atď… Bez debaty to pozná a zažil každý jeden z nás. Keď nenastane tá výmena/odplata časom aj z druhej strany, tak je viac ako pravdepodobné, že na budúce sa na dotyčného jeho známi z vysoka vykašlú. Nevieš odplatiť ? Tvoja chyba.
Ale ako to funguje vo firmách pri podnikaní?
Firmy si taktiež zvykli lákať na služby alebo darčeky zadarmo. Po vzore veľkých firiem, kde je iný cashflow/obrat peňazí vo firme, sa snažia upútať a preraziť aj malé firmičky, živnostníci, remeselníci..
Zákazník dostane niečo zadarmo, čo firmu stálo xy? peňazí a bez debaty aj času. Ale čo ďalej? Vráti sa tento zákazník aj nabudúce alebo sa premení na platiaceho zákazníka? Prečo by mal, keď sa mu prvá služba poskytla zadarmo a jeho poňatie je „chcem to opäť zadarmo“. V prípade daru ako malé všimné/vernostné je ešte v poriadku, len to netreba prehnať a premeniť to na pravidlo. V tom prípade to nebude darček, ale očakávaná hotová vec. Môžete si ju dovoliť rozdávať pravidelne?
Podnikanie žiaľ nie je o rozdávaní zadarmo. Kto rozdáva bez uváženia – ten nezarába, neživí svoju rodinu. Pravdepodobne skrachuje. Dôvod je jasný prečo.
Niečo zadarmo má mať svoje opodstatnenie – teda taktiež výmena alebo zaviazanie si zákazníka, získanie kontaktu. Keď to zákazník dostane len tak, nemá to pre neho cenu. Povie to ďalším, ktorí prídu a vykoristia vás. Rozdáte všetko, čo máte z toho vy? Aký efekt? Ako vám to pomôže?
Veľké firmy ponúkajúce niečo „zadarmo“ to majú vynikajúce premyslené a zahrnuté v cene. Dokážete to aj vy? Aj tu platí, nič nie je zadarmo. Častokrát si pýtajú kontakt na vás – mail alebo telefónne číslo. Potom dostanete darček. Prípadne pri vykonaní malej službičky (test, ochutnávka, napísanie recenzie, odporučenie známemu, atď) dostanete malé všimné v podobe bezplatného darčeku. Ale bolo zadarmo? Nie.
Ak chcete aj vy niečo dávať zadarmo, zvážte preto, akou formou z toho dokážete vyťažiť a niečo získať z vyššie spomenutého – ako to robia veľké firmy.
Zadarmo – si totiž ľudia vážia iba v daný moment. Keď to nedostanú od vás aj nabudúce, pôjdu ku konkurencii. Ak to nedostanú ani tam, pôjdu ďalej.
Chcete tento druh zákazníkov ?
Môj známy ich nazval, že sú to – LOVCI 🙂
Preto ako vysokú latku si nastavíte, tak vás budú vnímať aj zákazníci. Chcete byť rozdávač alebo odborník, ktorý má svoju cenu?
Zadarmo v podnikaní totiž neexistuje.
Pridaj komentár