Certifikáty kvality ako také by mali byť vizitka firmy, prípadne ich hodnovernosť by mala byť postavená na spokojných zákazníkoch, dlhoročnej firemnej tradícií v danej oblasti podnikania (výroby, poskytovania služieb, predaja). Kvalitný certifikát by mal byť zrkadlo toho, aká firma v skutočnosti je a udeliť by jej ho mal niekto na základe niečoho -po určitom množstve odporúčaní, auditu firmy, jej jedinečnosti v oblasti, ochrane prírody, spracovania odpadov, spokojnosti zákazníkov a iné …
Odporúčam tiež článok :
Avšak je tomu naozaj tak alebo je to už len predražený papier, ktorý sa dá kúpiť?
Skutočnosť je taká, že na získanie certifikátu vám dnes postačí mať firmu. Je jedno akú, ako dlho a v neposlednom rade je jedno, či je vôbec s ňou aj niekto spokojný.
Osobne sa mi párkrát stalo, že ma kontaktovala firma XY s neodolateľnou ponukou na získanie certifikátu. A ako čerešnička k tomu -moja firma bude publikovaná aj v nemenovanom periodiku. A to iba preto, že firma bola za prechádzajúci rok v zisku. Toto vraj dokázalo iba 10% firiem zo Slovenska za predchádzajúci rok. Hm. Cena certifikátu sa pohybuje v rádovo v stovkách eur. A takáto ponuka? Týmto si prešli aj moji známi. Je jasne vidieť, ako to funguje, keďže si to aj malá skupina ľudí osobne vie medzi sebou takto povedať a dať vedieť bez toho, aby to hľadali a overovali na internetových fórach a google.
A aká je teda reálna hodnota? Čo tým získa firma a nakoniec aj zákazník? Overuje sa niečo? Aký je proces získania?
Dalo by sa spýtať ešte mnoho otázok. No odpoveď je však prostá a veľmi jednoduchá. Stručná a výstižná.
Kto chce vlastniť certifikát, stačí ak objednávku potvrdí cez telefón. A príde faktúra. Teda ehm… certifikát. Akú má podľa vás takýto certifikát skutočnú hodnotu? S pani po telefóne som to preberal, dával som jej otázky, ale stále len a len sme skončili pri tom. A to – aké je jednoduché získať práve ich certifikát kvality, spokojnosti, či dôveryhodnosti firmy. Môžete si ho nazvať ako chcete. Bez toho, aby ste mali skutočný a reálny obraz o firme a jej procesoch, bez toho, či naozaj máte spokojných zákazníkov si ho len jednoducho zakúpite. Veď má ho nakoniec aj firma Bosch, podľa slov pani z firmy XY.
Ako zistíte o kom píšem? Keď vám bude volať niekto práve z tejto firmy s neodolateľnou ponukou s možnosťou publikácie vašej firmy v hospodársky zameraných periodikách, ihneď zistíte odkiaľ vietor fúka. Verte mi 🙂
Zamyslime sa, k čomu a pre koho môže byť taký certifikát vhodný?
Vhodný môže byť pre veľké firmy, ktoré jednoducho vyžadujú a chcú sa prezentovať kvalitou. Pôsobiť ako profesionáli. Pri návšteve kancelárií riaditeľa alebo chodbičky uvidíte rôzne vyznamenania, ktoré firma dosiahla. Dosiahla ich za určitým spôsobom, i keď niečo okrem toho aj finančne stáli(tiež sa kupujú, ale trochu za iným účelom). Manažéri a ľudia pohybujúci sa vo vedení si často tieto certifikáty všimnú. Poznajú ich, prípadne ich aspoň vedia niekam zaradiť a pridať im prislúchajúcu dôležitosť. Má to ale dobrý dojem, firma je považovaná za serióznu.
Nevhodný ho vidím pre malé firmy a živnostníkov.
Prečo?
Povedzte mi jediný dôvod o opaku. Zakúpený, verejnosťou neznámy certifikát zavesený na stene, kam chodia rodinní známi alebo občas aj zákazníci. Síce je dodaný aj formou PDF za menší príplatok. Ten sa dá použiť a vložiť na webstránku/eshop. Pýtal sa vás niekedy zákazník, aby ste mu ukázali certifikát vašej firmy alebo sa vás skôr opýtali na referencie a odporúčania z minulosti od spokojných klientov? Ľudia vyhľadávajú odporúčania, nie certifikáty, ktoré im nič nehovoria. Pokiaľ chcete zaplniť miesto na stene – kúpte si obraz, poradím a odporučím šikovné a kreatívne umelkyne 🙂
Na záver to ukončím asi takto – ako som aj v samom úvode článku spomenul „certifikáty by mali byť “ hodnoverné a nastavovať zrkadlo firme. Je preto na každom, ako sa rozhodne a čo pre to urobí.
1 Pingback