Podnikanie na Slovensku nie je až také jednoduché. Síce živnosť založíme v priebehu jedného dňa, spoločnosť s ručeným obmedzením v skratke – s.r.o približne za mesiac (iné formy podnikania spomínať a porovnávať nebudem). A môžeme ísť na to – zarábať „veľké“ peniaze (sen a mylná predstava väčšiny verejnosti).
Vznikom firmy sa začala dráha podnikania. Už som podnikateľ na papieri. Ale je na to pripravená aj myseľ? Spôsoby uvažovania? Stratégia? Čo ďalej? Pozor na „premotivanie“! Motivácia je určite super, to mi dáte za pravdu určite každý. No samotná motivácia, čítanie motivačnej literatúry a návšteva rôznych motivačných kurzov je super, ale základom podnikania sú činy, ktoré reálne podnikneme. O motivácii bude neskôr samotný článok.
Ten, kto začal podnikať lebo musel, donútili ho okolnosti a „zamestnávateľ“ so slovami „ak chceš prácu“ potrebuješ živnosť. Tu nie je veľmi čo špekulovať. Práce/zákazky sú isté, príjem taktiež (ovšem, ak sme nenatrafili na firmu v duchu Váhostav a spol s.r.o). V tomto prípade je to v poriadku, záleží už len od podmienok a dĺžke spolupráce. Myšlienka na zadné dvierka určite neuškodí. Nič nie je naveky.
Podnikanie bez spolupráce/obchodného partnera – od úplnej nuly si vyžaduje stratégiu, jasný plán/cieľ, nervy a v konečnom dôsledku aj obetovanie: obmedzené kupovanie nepotrebných vecí(zbytočné vyhadzovanie peňazí, ktorých bude nedostatok, neskôr sa zídu inde), voľného času je zrazu o dosť menej(hobby ide bokom), komunikácia s ľuďmi (rôzne povahy, názory, špekulanti-lekcie správania). Čoho ste sa vzdali vy?
Postavenie sa na vlastné nohy môže prísť do roka, do troch rokov. No možno vôbec
Podľa príbehov od ľudí, s ktorými sa stretávam, som si vytvoril vlastný názor, že vybudovanie firmy na Slovensku, ktorá už dokáže generovať zisky a uživiť nielen jedného človeka, trvá v priemere tri až päť rokov. Samozrejme vždy záleží od druhu biznisu, veľkosti trhu, konkurencie, prvotného kapitálu naliateho do firmy. Beriem do úvahy model: čo najmenší kapitál na začiatku, bez známostí, človek bez skúseností v podnikaní. Teda väčšina začínajúcich podnikateľov na Slovensku, ktorí sa vzdelávajú „za behu“ a učia sa na vlastných chybách. (tak ako som začínal aj ja, možno i vy)
Preto je dôležitá vytrvalosť a pevné nervy. Ten deň, kedy sa to všetko zmení a nastane zlom, môže prísť hocikedy. Treba byť pripravený, nevzdávať sa, bojovať. Podnikať.
Od prvého dňa je nutné mať ciele, vízie, stratégiu a aj záložný plán(prípadne exit/ukončenie biznisu/spolupráce). Naše okolie musí vedieť čomu sa venujeme, čo robíme. Je to naše bezplatné šírenie/odporúčanie – získanie nových zákazníkov. Občas sa ale nájde výnimka, kedy je lepšie svojmu okoliu radšej nepovedať nič 🙂
Rozhodenie sietí a lapanie známostí, či kontaktov je v začiatkoch biznisu naša priorita číslo jedna. Tie nás posúvajú ďalej. Sedieť doma a čakať, že sa zákazník ozve, je ako čakať na výhru v lote, no bez podania tiketu. Aktivita je vítaná všade tam, kde sú naši klienti, ktorých sme si ihneď na začiatku definovali. Nechceme snáď mrhať svojim časom a peniazmi s najmenším efektom alebo dokonca so žiadnym návratom. To je priorita číslo dva – mať určený profil cieľovej skupiny zákazníkov.
Priorita číslo tri – sme my sami. Vystupujeme verejne, našu tvár ľudia/firmy vidia a postupne spoznávajú. Stávame sa dôveryhodným dodávateľom/partnerom. Budujeme a staviame firmu na pevných pilieroch. Máme pravidlá, dodržujeme ich. Sme flexibilní a dokážeme rýchlo reagovať na požiadavky trhu. Naša značka sa postupne dostáva na miesta, ktoré majú cveng.
Podnikanie je doslova a do písmena len hra.
Kto dokáže hrať túto hru, mať pri tom vlastnú kreativitu, originalitu, nekopírovať konkurenciu, ale naopak určovať jej smerovanie, je viac ako pravdepodobné, že sa mu podarí uspieť a preraziť. Netrvá to týždeň. Komu sa to podarí do jedného roka – gratulujem. Rád o ňom napíšem článok a ukážem ho aj iným, že sa to dá aj na Slovensku a nie je to žiadne sci-fi.
Aké sú výhody s.r.o / živnosti a pre koho je čo určené?
Ak nás do toho donútil zamestnávateľ – je úplne vhodná a postačujúca živnosť. Skôr by som povedal a aj odporučil na začiatok prvého podnikania – živnosť(v 95% prípadoch). Je to najjednoduchší spôsob, ako spoznať sám seba, svoje schopnosti. Výhody živnosti sú – rýchle založenie (jedna návšteva živnostenského úradu, cca 20€ , záleží od počtu živností), spravovanie účtovníctva: jednoduché účtovníctvo (ak nie sme platca DPH), rýchle ukončenie/zrušenie živnosti (jedna návšteva na živnostenskom úrade, bezplatné). Nahlásenie na daňový úrad.
Nevýhody: Živnosť je viazaná na danú fyzickú osobu, ktorá ručí svojim celým vlastným majetkom. Môžete si to dovoliť?
Spoločnosť s ručeným obmedzením odporúčam založiť firmami, ktoré sa tomu venujú. Ak sa rozhodneme založiť si ju sami – zaplatíme viac. Informácie, ktoré nám firmy poskytnú, nám nielen ušetria peniaze, ale poradia i vhodný výber voľných živností – dôležité. Zápis do obchodného registra trvá určitý čas. Firma sa preto zakladá zložitejšie, dlhšie v porovnaní so živnosťou.
Jej výhody sú v tom, že ručíme iba tým, čo vlastní firma. Fyzická osoba je tak v prípade neúspechu v podnikaní viac krytá. Firmy a obchodní partneri vnímajú s.r.o už trochu inak, ako len živnostníka.
Samozrejme rozdielov a porovnaní je omnoho viac, zhrnul som to v skratke. Každý podnikateľský zámer by sa mal určovať samostatne a podľa toho prispôsobiť následné procesy a rozhodnutia.
Pridaj komentár