Ako si na Facebooku vybudovať dobrú a kvalitnú fan page stránku?

Často sa stretávam s mylnou predstavou, že fan page stránka na Facebooku musí mať veľa fanúšikov, je jedno, akým spôsobom. Hlavne rýchlo, jedno ako, ale nech sú tam, aby bolo pekné číslo, mohol som ohurovať okolie, kamarátov, obchodných partnerov alebo minimálne seba v kútiku duše, aký som skvelý.

Žiaľ, kto sa tu našiel, nepoteším ho. Tadiaľto cesta nevedie. Kto mi neverí, príde na to časom aj sám.

Prečo? 

Jeden dôvod, na ktorom to celé spočíva, na ktorom funguje stratégia a význam fan page stránky je – aktivita fanúšikov.

Ak nie je aktivita, nemáte potom nič okrem pekného čísla

Na to, aby bola fan page stránka úspešná, mala odozvu a vy spätnú väzbu vo forme aktivity čo je – lajkovanie, zdieľanie alebo komentovanie. Ak tento základ vaša fan page nemá, je to veľká chyba. Postujete príspevky, ktoré nikoho nezaujímajú. Neplatí to pri jednom príspevku. Občas sa jednoducho stane, že príspevok zostane bez „ocenenia“. Ale ak je to neocenenie pravidelné, zrejme máme „mŕtvu“ stránku.

Mŕtve stránky vznikajú veľmi rýchlo. Nakúpia sa fanúšikovia, ktorí ani nevedia ako a kam vlastne prišli bez ich vedomia. Výmena lajkov na rôznych pofidérnych stránkach, kde je to premnožené falošnými profilmi. Účel je len jeden – pekné veľké číslo. Efektivita nula. Pred pár rokmi boli známe prípady, že vo veľkom fan page stránky zahltili Indovia, ktorí si z toho urobili celosvetový biznis. Poviete mi, na čo sú vám Indovia na stránke? Chcete mať užívateľov, o ktorých presne neviete odkiaľ sú?

Kvalitná Facebook fan page sa buduje dlhodobo, strategicky a s cieľom

Treba si hneď na začiatku určiť – dôvod a cieľ svojej stránky. Prečo? Je totiž rozdiel, ak idem budovať firemnú identitu, predávať produkty, vzdelávať, šíriť zábavu alebo podávať spravodajské informácie, šport, hobby, či vystupovať ako profesionál a odborník v danej veci. Každý z vymenovaných smerov má inú cieľovú skupinu a teda, každého z nás zaujíma niečo iné.

Keď si viem zodpovedať môj zmysel stránky, môžem sa začať pozerať, kde je moja cieľová skupina a tam na nich „zaútočiť“.

Ako získať fans a na čom stavať?

Ako som spomenul vyššie je veľmi dôležité vedieť zmysel stránky a poznať alebo mať predstavu o tom, kto je môj ideálny fanúšik – žena, chlap, deti, ženy na materskej, pracujúci, športovci, študenti, vegetariáni.. atď… Podľa toho ich vieme osloviť, zaujať a časom aj udržiavať ich pozornosť, za ktorú sa nám odvďačia lajkami, zdieľaním a komentovaním. Takto nám postupne rastie svoja základňa fanúšikov. Ich aktivita je ďalej zobrazená aj ich priateľom, ktorí sa tiež môžu zapojiť do diskusie alebo informáciu šíriť zdieľaním.

Tiež je rozdiel v tom, ak sa jedná iba o fan page stránku, na ktorej je publikovaný obsah a obrázky bez podpory webstránky – teda, či ideme riešiť virálne prostredie a zdieľanie obrázkov alebo kvalitný obsah s pridanou hodnotou, ktorú ľudia ocenia a určitým spôsobom im dokáže vyriešiť ich aktuálny problém, dať odpovede na ich otázky.

Majte stále na vedomí, že facebook zobrazuje publikovaný príspevok iba určitému množstvu užívateľov. Je to na skúšku, či je obsah zaujímavý a môže sa zobrazovať ďalším. Na Facebooku je pretlak informácií. Týmto spôsobom to udržujú a nezahlcujú užívateľov informáciami, o ktoré nejavia aktívne záujem. Facebook v minulosti zobrazoval príspevok väčšiemu počtu užívateľov. Dnes je to iba 8% fans, čo v prepočte znamená pri 100 fans to zobrazí iba 8 fans. V prípade, že ich to nezaujme, príspevok má minimálny dosah bez odozvy. Naopak, ak ich zaujme, môžeme vidieť dosah aj na niekoľko desiatok, či stoviek tisíc užívateľov. Dosiahnuť to môžete aj platenou reklamou – čo však nemusí zaručovať boom a dosah, aký by ste mohli očakávať.

Zhrnutie na záver:

Pri úspešnej fan page stránke si ujasním svoje ciele a predstavím si svojho ideálneho fanúšika.

Publikujem a zdieľam obsah, ktorý je tématický ku stránke od jej vzniku. Nemôže sa stať, že stránka s 1000 fans a témami pre študentov sa zmení na predajnú stránku, kde sa budú prezentovať činky a materiál na vybudovanie svalovej hmoty. Každý fanúšik pri tejto zmene zostane zaskočený, neskôr pasívny, prípadne dá unlike (odchod zo stránky).

Nerobte chybu!! Nevolajte ľudí na svoju fan page stránku, pri ktorých viete, že budú neaktívny – téma/obsah ich nezaujíma. Lebo práve im môže Facebook vaše posty zobrazovať medzi prvými a na základe toho vyhodnotiť, že téma je nezaujímavá.

Pri fans, ktorí sú dlhodobo neaktívni voči vašej fan page, sa posty na ich hlavnej ploche ani nezobrazujú a nedostávajú ani upozornenia. Bude to tak dovtedy, pokiaľ opäť nezavítajú na vašu fan page stránku. Preto odporúčam komunikovať s fanúšikmi formou otázok a tak ich zapájať a nabádať rôznymi spôsobmi, aby dali komentár/like/zdieľanie.

Táto téma je samozrejme na dlhšiu debatu, myslím, že sa vždy nájde niečo, čo sa dá vylepšiť, nakoľko aj samotný Facebook vylepšuje svoje algoritmy. To čo platí dnes, zajtra už nemusí 🙂 Ale držme sa toho, o čom sme presvedčení, že zatiaľ funguje.

Marek Štrba

Spájam podnikateľov, organizujem stretnutia v Nitre, Bratislave, Trenčíne, Trnave a v iných mestách na Slovensku. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami – takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia na problémy. Mám rád kávu, rád šoférujem, vtedy najlepšie premýšľam a relaxujem.

Pridaj komentár