Letáky – áno alebo nie? Vo väčšine prípadoch sú to pre podnikateľa vyhodené peniaze. Investujte s rozumom

Papierové letáky a prevažne aj printové regionálne spam noviny – svoj boom už zažili. Vidím to dennodenne, aké chyby robia podnikatelia a ako k týmto chybám a rozhodnutiam pristupujú “ich zákazníci”. V mnoho prípadoch až nasrato. Priznám sa – leták za stieračom mi dvíha tlak, končí automaticky v koši a má opačný efekt, za akým bol vytvorený. Vínimkou nie je ani leták v schránke.

Zbytočne vyhodené peniaze, ktoré vám už nikto nevráti! Myslite na to

Áno. Dovolím si tvrdiť, že na 90% percent to bude len výstel do tmy s pokusom osloviť nových zákazníkov. Prosto vidíte ako to robia iní, myslíte si že im to funguje a automaticky to chcete robiť aj vy. Len je tu veľké ALE – a tým je – čo má byť cieľom letáku?

Stretávam sa s najčastejším formátom: Veľkým písmom nadpis – “Ponúkame …” pod nadpisom je siahodlhý text, ktorému nerozumie snáď ani autor, ktorý ho napísal, ďalej nejaká “pútavá fotogaléria” vlastnej tvorby (lebo však fotograf je pridrahý a môj mobil robí pekné fotky) a toto celé dielko je orámované kombináciou pekných kriklavých farieb – v duchu, aby si ho všimol každý. V konečnom dôsledku je to len zdrap papiera, ktorý nenesie žiadnu pridanú / výpovednú hodnotu a jediný kto sa potešil jeho tvorbe, bola agentúra, ktorá zarobila na objednávke.

Dajte si niekedy tú námahu a pozrite si aspoň 10 letáčikov. Čo ste si na nich všimli ako prvé? Máte dôvod si ho ponechať alebo ihneď smeruje leták do koša? Vyjadrite svoj názor nižšie v komentári. Pri tvorbe letákov nikdy nedajte len na svoj vkus – ukážte ho nezávisle aspoň 5 ľuďom a pozrite si ich reakciu – pochopili mu?

Ak už chcete silou mocou leták – dajte si záležať

Lokálne služby môžu z letáku vyťažiť nasledovne:

  • poznáte svojich potenciálnych zákazníkov a rozdávate ich cielene – nie všetkým do radu,
  • na letáku dáte možnosť “zľavy” alebo pri predložení kupónu z letáku dostanú pri nákupe malý darček, takto viete pritiahnuť aj nových ľudí do obchodu. Zapojte svoju kreativitu – dostanete za to neskor odmenu formou nových zákazníkov,
  • na letáku sa vyvarujte kombinácii kriklavých farieb, ktoré opticky vôbec spolu neladia – pôsobí to neprofesionálne,
  • letáky si netlačte doma na tlačiarni na obyčajný papier v čiernobielom prevedení – prvý moment je, že firme sa nedarí a nemá na to, aby si dala vypracovať a vytlačiť letáky agentúre,
  • fotografie na letáku – oslovte fotografa, ktorý Vám nafotí vašu firmu, obchod alebo produkty. Nestojí to všetky svety a rozdiel v prevedení a vnímaní zákazníka je veľmi veľký,
  • majte na mysli aj to, že menej je viac. Zdelenie všetkých informácii o vás na malom letáčiku spôsobí prehustením priestorom, odrazí sa to aj na malom písme, čo nakoniec vyzerá ako “more” a obsah je tak jednoliaty.
  • zvoľte font a veľkosť písma tak, aby bol text ľahko čitateľný a informácia ľahko zdelená – máte na to zlomok sekundy, kedy človek prebehne očami obsah letáku a ak ho nič nezaujme = končí to v koši.
  • opýtajte sa seba – čo od letáku očakávate? Môj názor je ten, že je to zbytočne minutý papier a vyhodené peniaze. Existujú overené spôsoby, ako zaujať pozornosť,

Printové regionálne “spam” noviny

Ja osobne som skúšal tento druh inzercie, moji známy taktiež skúšali a niektorí aj pravidelne inzerujú, no odozva je minimálna. Veľmi záleží – čomu sa venujete. Ak máte lokálnu službu alebo kamenný obchod – je to len plus, v tomto prípade je možnosť akotak z inzercie vyťažiť. Pri online podnikaní – položte si otázku = nachádza sa tu moja cielová skupina? Kto číta inzerciu? Nezabúdajte na to, že inzercia v printových novinách sa veľmi ťažko meria. Dá sa jedine tak, že pri offline reklame používate jedinečné mobilné číslo, prípadne sa pýtate zákazníkov odkiaľ prišli. Funguje to skôr pri osobnej návšteve obchodu.

Nedajte sa nachytať obchoďákom na hlášky typu – ale my máme 40 000 výtlačkov a tie ľudia dostanú do schránok”. Kto nebýva na sídlisku a nechodí tam, asi nevie, ako to funguje v praxi – noviny skončia pred vchodom, prípadne vo vchode a následne putujú do smetiaka. Čítanosť je veľmi nízka, a keďže je nízka, aj pravdepodobnosť, že si vašu reklamuiekto všimne sa minimalizuje.

Kde končí vaša reklama? V koši! Presne tak.

Áno máte pravdu – Lidl či Tesco alebo Metro leták funguje a vždy bude, prečo by nemal šancu aj ten môj leták? Uvedomme si jednu vec – veľké obchodné značky majú za tie roky vyladený systém letákov. Ich letáky majú aj psychologickú účinnosť, zameriavajú sa na sezónne produkty, mnoho ľudí si ich už podvedome berie domov. Ale to je už iná téma 🙂

*Využitie letákov som hodnotil pre živnostníkov, malé firmy, ktoré riešia situáciu marketingu jednoducho ako príde a ako sa to im páči – čiže na ich subjektívnom a citovom zhodnotení. Firmy, ktoré majú veľké obraty a používajú letáky / katalógy – majú na to vlastné tímy ľudí, vlastné know how a rokmi získané skúsenosti + pri tvorbe vychádzajú aj zo štúdii a psychológii predaja.

 

Preto ak sa rozhodnete ísť do letákov – dobre si premyslite ako to urobíte. Isto nemáte peniaze na niečo, čo Vám prinesie minimum platiacich zákazníkov.

Marek Štrba

Spájam podnikateľov, organizujem stretnutia v Nitre, Bratislave, Trenčíne, Trnave a v iných mestách na Slovensku. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami – takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia na problémy. Mám rád kávu, rád šoférujem, vtedy najlepšie premýšľam a relaxujem.

Pridaj komentár