Nie je podnikanie ako „podnikanie“. To, že má niekto živnosť neznamená, že je automaticky podnikateľ

Je podľa vás automaticky každý, kto má živnostenské oprávnenie teda živnosť – podnikateľom? Ste živnostník a cítite sa ako podnikateľ? V čom podnikáte? „Podnikáte“ dobrovoľne alebo z donútenia?

[irp posts=“409″ name=“Dajte svojmu podnikaniu príbeh, odlíšte sa, nedomýšľajte si. Zmeňte tieto chyby vo svoj prospech“]

Ako sa vraví – kto sa pýta, ten sa dozvie. Len si treba dať tie správne otázky

Zopakujeme si pojmy a dojmy v skratke.

Podnikateľa definuje wikipédia nasledovne:

Podnikateľ je všeobecne osoba venujúca sa sústavne samostatne ekonomickej činnosti, podnikaniu. Konkrétne definície sa rôznia.

Obchodné právo to definuje nasledovne:

V slovenskom Obchodnom zákonníku je podnikateľ definovaný ako:

  • a) osoba zapísaná v obchodnom registri
  • b) osoba podnikajúca na základe živnostenského zákona
  • c) osoba podnikajúca podľa zvláštnych predpisov na základe iného oprávnenia
  • d) fyzická osoba, ktorá prevádzkuje poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa zvláštneho predpisu

Z toho vyplýva, že: Podnikateľmi sú vždy osoby zapísané do obchodného registra. Osoby, ktoré nie sú zapísané v obchodnom registri sú podnikateľmi, ak majú na rozsah predmetu podnikania živnostenské oprávnenie; alebo ak vykonávajú činnosť podľa iných predpisov, ktorú možno charakterizovať ako podnikanie a ktorá si vyžaduje oprávnenie; alebo ak vykonávajú poľnohospodársku výrobu zapísanú do evidencie (poľnohospodárska výroba zapísaná do obchodného registra je vždy podnikateľ).

Živnostníka definuje wikipedia nasledovne:

Živnostník je osoba, ktorá vykonáva, či vlastní živnosť.

Na Slovensku je to vždy podnikateľ. Podľa §5 Živnostenského zákona je to len fyzická osoba prevádzkujúca živnosť.

Živnostníci môžu vytvárať živnostenské spoločenstvá.

Ak to teda uzavriem – podnikateľom je každý, kto má živnosť

Čiže aj elektrikár, pekár, kaderníčka, pilčík, upratovačka, murár, remeselník, krajčírka môže byť podnikateľ? Môže. Cítia to tak aj oni sami? To je už druhá vec. Často sú to „podnikatelia“ z donútenia, lebo zamestnávateľ im oznámil – práca je, podmienka živnosť! Nasleduje teda jedna cesta na živnostenský úrad a ďalší radostný živnostník je na svete. Síce ešte nevie, čo ho čaká a neminie – odvody + iné benefity od štátu. Časom sa to možno poddá.

Na opačnej strane sú zas živnostníci, ktorí chcú niečo zmeniť vo svojom živote a práca zamestnanca ich nebaví. Chcú tvoriť a živiť sa vlastnými rukami, kreatívou, originalitou sa presadiť v „mori“ a zarobiť si týmto spôsobom na svoj každodenný chlieb. Sú to vo väčšine ľudia, ktorí vytvárajú hodnotu, pričom po nich zostáva kus odvedenej práce. Vytvárajú, stavajú, pripravujú jedlá, pestujú ovocie a zeleninu, chovajú zvieratá.. atď. Bavíme sa o regionálnom podnikaní v malom, obmedzenom len na územie a zamerané len na živnostníka, ktorý nemá veľkovýrobu ani sieť, či iné kapacity. Obdivujem týchto ľudí, sú to práce a služby, bez ktorých by naša spoločnosť ale aj ekonomika mali veľmi veľké problémy.

No v dnešnej dobe je veľký booom vytvárať niečo, čo pridanú hodnotu pre spoločnosť má, ale iba v malom (ak to v spoločnosti preváži, je to veľký problém). Je to len lanárenie na „zlatej tácke“ s vidinou pekného života(koľko známych som mal, čo sa dali na cestu v „kravate“ a po pol roku skončili v taxi službe, prípadne v inej práci). O čom je reč isto všetci dobre viete. Sú to rôzne systémy typu – multi level marketing, poisťovníctvo, sprostredkovanie finančného poradenstva a iné výhody, pri ktorých už po týždni môžete mať vilu na Bahamách, hneď vedľa vášho nového „šéfina“, ktorý vám tú ideu veľmi horlivo opisuje a zasväcuje do tajov – ako zarobiť cez náš systém. Tip top šmejdi v praxi. Kreatíva biznisu ide bokom, presadzuje sa iba v jednom  – a to ako doslova a do písmena obalamútiť človeka a dostať ho k sebe do sieti alebo len predať predražený nevýhodný produkt.

Nechcem hádzať všetkých do jedného vreca, no už mi to lezie na city, keď ma na FB osloví približne 10 ľudí (čo ma osobne ani nepoznajú) v priebehu jedného týždňa!! Premotivovaný mladý chalan/baba –  majú pre mňa výhodnú biznis ponuku a musia sa so mnou osobne stretnúť. Nevedia nič povedať, nedá sa to opísať, tá ponuka nemá meno, logo, firmu a dokonca ani link/odkaz na niečo relevantné. Verili by ste tomu? 🙂 A zrovna ja mám tú česť byť ich partnerom.

Povedzte mi, že vám sa to ešte nestalo, neuverím vám to.

Rešpektujem každé podnikanie, každého podnikateľa a každý nápad, či myšlienku. Pomôžem, poradím a nasmerujem. Strkať niekomu niečo, za čo sa dotyčný hanbí priznať/povedať a opísať to jednou/dvomi vetami, je maximálna drzosť a neúcta voči osobe, s ktorou komunikujem. Každé jedno podnikanie má svoj cieľ. Kto ho nevie povedať ani vysvetliť pár slovami, má jednoducho smolu – klient ho nepochopí nikdy. Prečo? No kto by mal záujem o niečo, keď neviete povedať, aký je dôsledok ukončenia procesu – teda jasný cieľ. (Cukrárka upečie tortu, maliar namaľuje obraz, automechanik opraví závadu na aute…. )

Osobne som bol vytiahnutý a pozvaný na takéto „biznis ponuky“. Možno si poviete, že som urobil chybu. Nič som nekúpil, žiadny biznis sa nekonal. Stála za tým aj zvedavosť – čo to bude tento raz a aké taktiky dotyčný použije? Verte mi alebo nie, keď vložíte papier s textom do kopírky, preskenujete ho 10krát a dáte ho prečítať 10 ľuďom – vyznel totožne. Zmenil sa len názov produktu. Naozaj 🙂 Toto je pre mňa ponaučenie a prehľad – ako nerobiť obchod, ako nekomunikovať, prosto – ako sa to celé nerobí. Keď už idete na stretnutie, na ktorom viete čo váš čaká a naozaj sa to udeje, že dotyčný sa len vyrapoce – má význam ďalej niečo riešiť? Pravdepodobne nie. Ten, kto o sebe tvrdí, že je ten „pravý“ a kolegovci to dobre nevedia – je to signál. Nohy na plecia a utekať 🙂 Sľubotechna.

Je to podľa vás podnikanie? Je to podľa vás spôsob, ako podnikať solídne, férovo a dlhodobo? Podľa mňa nie.

Ako som uviedol vyššie. Mám rád kreativitu, originalitu. Tá sa dá preniesť naozaj všade. Aj z nudnej myšlienky sa dá vytvoriť zaujímavé podnikanie. Mám rád prínosné služby, pridanú hodnotu nielen pre jednu stranu. Podnikanie nie je o víťazovi ako v šachu, kde porazený je klient, či dotyčný podnikateľ. Má to byť situácia WIN – WIN, kedy aj klient vie, že sa k vám vráti, odporučí vás.

Podnikajte nielen dnes, ale aj zajtra. Myslite na to.

Za zmienku stojí aj nasledovné video. Verím, že niekomu pomôže 🙂

PS: Nie som proti MLM a podobným službám. Každý nástroj, ktorý svojím spôsobom posunie/inovuje podnikanie vpred, otvorí mu iné dvere – je dobrý. Zlým ho robia iba ľudia, ktorí ho prezentujú a vnucujú spôsobom, akým nemajú, oni totiž degradujú jeho celkový význam, zmysel a týmto vychovávajú aj ľudí – k nedôvere. Platí tu zákon akcie a reakcie. Nech sa darí v podnikaní priatelia, držím palce 🙂

Pridaj komentár