Obludný kruh cenotvorby. Najprv najlacnejší, po čase prichádza vytriezvenie

Pomerne často sa medzi podnikateľmi stretávam s problémom zvaným “cenotvorba”. Čo to je tá cenotvorba a aký má význam v praxi? Aby ste vedeli nejedná sa len o podnikateľov, ktorí práve začínajú, ale aj takých, ktorí sú na trhu pár rokov.

Cenotvorba je: Tvorba cien alebo cenotvorba je stanovovanie cien, teda hodnôt (najmä) tovarov v peniazoch.( zdroj wikipedia)

Kde je teda pes zakopaný? 

Rozklúskne to veľmi jednoduchá otázka – máte napísaný podnikateľský plán? Máte vytvorenú tabuľku s číslami, kde ste si aspoň jednoduchým spôsobom spísali svoje náklady? Napr. nákup materiálu, nákup strojov, platenie energii, uhráda nájomného ( za priestory, kde vykonávate podnikateľskú činnosť), platenie odvodov a daní štátu … a následne konečnú sumu, ktorá je pre Vás priateľná a znamená, že sa dokážete uživiť a byť v pluse – v zisku.

Veľa podnikateľov to nerobí. Prečo? Lebo to nevedia, nikto ich to nenaučil, nikto im to neukázal, ako sa to robiť má. A tak ideme podľa hesla – “čo oko nevidí, srdce nebolí.” Ako ste na tom Vy? Ruku na srdce.

Ako sa tvorí cenotvorba z brucha?

Pomerne ľahko. Kuknem konkurenciu, vidím a nepremýšľam, zákazníkom strieľam cenu z brucha v hesle “lacnejšie už nenájdete”, hrdým hlasom, s pýchou na duši 🙂 Frajer. Len dokedy?

Zákazníka vo väčšine prípadoch nezuajmate Vy – ale konečná suma. Ak ste teraz najlacnejší a máte zle vypočítané ceny – je viac ako pravdepodobné, že o prvenstvo vás pripraví podobne mysliaci dobrodruh. Teraz si položte otázku. Pri kom sa zastaví najnižšia cena? Kto bude ten najlacnejší? Koľko zarobí ak viete už teraz, že cena je naozaj veľmi nízka a konečný zisk sa ráta na “pár drobných”? hm?

Majte na pamäti ešte jednu vec – ak ste podnikateľ a podnikáte – máte isté povinnosti. No ak ste iba “domáci majster” a riadite sa touto cenotvorbou – z dlhodobého hľadiska si pílite konár sami pod sebou. Prečo? V prípade, že to v blízkej budúcnosti s podnikaním myslíte naozaj vážne a dlhodobo – už dnes ukazujete trhu skutočnú hodnotu vašich služieb, či produktov. Zabudnite potom na zľavy, akcie a podobný marketing, aký využíva konkurencia alebo firmy na upútanie pozornosti. Z vyššej sumy sa ľahko dá zľava a zákazník je potešený, opačný príklad je zvýšenie cien, čo nie je jednoduché rozhodnutie v praxi sa s ňou zákazník nemusí stotožniť. (výnimkou sú odborné práce, špecifické služby)

Čo odporúčam? 

Vezmite si pero a papier – ak ste zdatný na PC použite excel.

Pospisujte si všetky položky, ktoré viete, že pri danej zákazke potrebujete. Takto si vypočítate sumu – pod ktorú ísť nikdy nemôžete! Ako sa ceníte? Nezabudnite ani na to – akú hodinovú taxu si uvediete.

Odporúčam si popozerať aj ceny konkurencie – overte si, kde robia chyby, ako ich vnímajú zákazníci. Je konkurencia flexibilná? Staňte sa lepšími, dajte niečo navyše. Poraďte klientom a dajte im pridanú hodnotu. Len sa nestaňte najlacnejším – dlho ním nebudete. Verte, je to nevďačná pozícia na trhu, ktorá so sebou prináša veľmi zlú klientelu, zákazníkov, ktorí ofrflú aj cent navyše – vyhnite sa tomu a nevpadnite do tohoto obludného kruhu, z ktorého nie je ľahká cesta von.

Každý raz začína …. nepokazme si to hneď na štarte.

O tom ako tvoriť ceny som písal článok – http://podpormeremeslanaslovensku.sk/ako-tvorit-ceny-za-vlastnu-pracu-alebo-robite-zadarmo-ste-vobec-videny/

Užívajte a komentujte. Podeľte sa o vlastné názory.

Marek Štrba

Spájam podnikateľov, organizujem stretnutia v Nitre, Bratislave, Trenčíne, Trnave a v iných mestách na Slovensku. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami – takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia na problémy. Mám rád kávu, rád šoférujem, vtedy najlepšie premýšľam a relaxujem.

Pridaj komentár