S nasledovnými praktikami sa už stretol každý jeden z nás vo svojom podnikaní alebo aj v súkromí. Ponúkané výrobky cez mobil, v obchodných centrách, v kancelárii… odprezentované tak, aby vynikli a vyvolali vo vás potrebu, ktorú možno reálne ani nemáte. Takto zakúpený výrobok neskôr končí na 99% niekde v šuflíku, na poličke, kde naň sadá prach. V tom lepšom prípade aj darček známemu, keď nastane krízový moment.
[irp posts=“409″ name=“Dajte svojmu podnikaniu príbeh, odlíšte sa, nedomýšľajte si. Zmeňte tieto chyby vo svoj prospech“]
Ponúkačov nájdeme na každom kroku
Kto je vlastne taký ponúkač?
Vystihuje ich jedna jediná vlastnosť a spoznáte ich ihneď po prvej, či druhej vete, ktorou vás oslovia a snažia sa udržať vašu pozornosť. Je to priam čarovná a ohurujúca formulka:
Dobrý deň, ponúkam vám náš super / bezkonkurenčný / jedinečný …..
… a nasleduje 10 minútový monológ, naučená básnička ako za čias zo základnej školy na súťažiach poézie a prózy. Radosť sa započúvať 🙂
Týmto ľuďom sa zväčša nedá oponovať, viesť rozhovor aj trochu inak alebo klásť otázky, na ktoré nemajú natrénovanú odpoveď. Sú mierne agresívni, pri poukázaní na nedostatok alebo dokonca pri nezáujme u nich pozorujeme zmenu nálady a z vysmiateho, veselého ponúkača je uštipačný a odutý puberťák. Dovi, precedí pomedzi zuby pri odchode. Bol to on, niet o čom.
Tento typ „obchodníkov“ nájdeme skoro všade bez rozdielu na profesiu, obor. Zarážajú ma situácie, keď to je aj v situáciách, kedy klient dobrovoľne vyhľadá firmu, aby vyriešil svoj problém, no tá mu namiesto toho, aby dala konkrétne návrhy – ponúka všetko možné, len aby predali, nie aby vyriešili problém.
[irp posts=“750″ name=“Podnikám a všetko si robím svojpomocne. Prečo? Podpor ty mňa, ja podporím teba“]
Dáme si na ukážku jeden príbeh
Máte neznesiteľné bolesti brucha – zavoláte si k vám domov sanitku / prvú pomoc. Potrebujete jasnú pomoc. No príde k vám doktorko, otvorí si kufrík a bez toho, aby sa pýtal na váš zdravotný stav ležérne začne prezentovať svoju čarovnú medicínu a ponúkať zľavnené injekcie, vitamíny (však ste bledý, možno ste aj chudokrvný), vytiahne kosmodisk (však možno máte problém aj s chrbticou, hrbíte sa). Predá vám nakoniec podľa neho najlepší produkt na trhu, ktorý jednoducho ide – theraflu (však je chrípkové obdobie).
Viete si predstaviť, že nasledovne by fungoval doktor, ktorý by vám pri otvorení dverí do ordinácie určil diagnózu a dal riešenie bez toho, aby ste povedali prečo ste tam vôbec prišli? Možno chcete iba pečiatku do práce, ale ak si vás nevypočuje, nebude to vedieť a predpíše paralen od horúčky.
Riešič je ten, ktorý načúva a kladie správne otázky
Riešič je ako doktor, pred ktorého sa posadíte a poviete mu svoj problém. Riešič načúva a dáva otázky, ktorými zisťuje, čo je vaším skutočným problémom. Spolu s klientom následne hľadajú riešenie a možnosti, ako problém vyriešiť. Nepodsúva svoje ponuky, ktoré jednoducho nemajú pridanú hodnotu a konečné riešenie pre klienta. Sám vie, že ak mu nepomôže on, klient si nájde niekoho iného. Naopak, ak mu pomôže, získa nového klienta, získa referencie, získa odporučenie. Získa toho viac z dlhodobého hľadiska, nielen finančnú odmenu pred odchodom klienta.
Po tejto krátkej ukážke spoznáte ľudí, s ktorými budete možno v budúcnosti komunikovať a hľadať riešenia na váš problém – či sedíte s ponúkačom alebo riešičom. Teda s človekom, čo vás posunie vpred.
Sme podľa vás viac ponúkačmi alebo riešičmi? Aké sú vaše skúsenosti? Napíšte ich nižšie do komentára.