Vďaka peru a papieru postavte svoj budúci biznis

Znie to možno staromódne, keďže je dnes rok 2015 a doba taká, že všetko je v elektronickej forme, existuje kvantum programov a aplikácií od výmyslu sveta. Pero a čistý biely papier sa už využíva málokde, prípadne sú ľudia, čo už pomaličky strácajú cit k písanému písmu. Určite takých poznáte aj vo svojom okolí.

O čo v tomto článku ide? Hneď na úvod prezradím, že nasledovný postup nie je žiadna novinka, ani šarlatánstvo, či zavádzanie. Je to odporúčanie pre každého, kto začína v podnikaní alebo sa ešte len rozhoduje a chce mať prehľad vo svojich informáciách a myšlienkových pochodoch.

Pero a papier máme alebo môžeme mať pri sebe vždy (malý zápisník). Pri mobile alebo PC je to trošku zložitejšie – vybitá batéria, prepisy v poznámkach, odlákanie pozornosti na úplne niečo iné, napríklad odpísať známemu na Facebooku. Po chvíli si človek ani nespomenie, že čo vlastne chcel urobiť a akú poznámku, či postreh si mal zaznamenať. Poznámky na papieri sú svojim spôsobom sled myšlienok a vidíme tam, čo a ako, prípadne k čomu sme prišli – pre niekoho čmáranice, pre autora dôležité informácie. Ten, čo podniká by sa mal pýtať a hľadať odpovede na otázky.

Poznáte tie správne otázky?

Môže ich byť milión, ale to je už prekombinovanie a úplne zlá cesta. Aj tu platí všetko s mierou. Teda základné otázky si môžeme dať tak asi štyri :

1.čo ?   2.ako ?  3.komu ?  4.kde ?

Mnohým z Vás už asi napadlo, o čo v tých otázkach ide, ale pre istotu si ich pre správne využitie aj postupne opíšeme.

1. Čo – teda s čím idem podnikať alebo čo je moja priorita, ktorá mi bude generovať zisk.

Tento bod je základ. Je to gro vášho podnikania. Pokiaľ nemáte odpoveď na túto otázku, zrejme sa asi hľadáte. Odporúčam začať podnikať v tom, v čom sa vyznáte a ste v tom ako ryba vo vode. Každá akcia, ktorú sa musíte učiť a nemáte k tomu vhodné podmienky – mentora, všetko si overujete samostatne a ešte aj platíte kurzy ..atď.. je beh na dlhú trať. Koľko máte času? Váš rozpočet na podnikanie by mal byť cca na 3-6 mesiacov, aby ste mohli normálne fungovať bez toho, že by prišiel zákazník. To, čo zarobíte by ste mali nechať vo firme a ďalej investovať. Začiatky podnikania sú zložité. Je preto na každom z vás, ako pevné základy si za ten čas vybuduje. Aj dom sa stavia na poriadnych základoch a nie od strechy, či komína.

Možno si niekto zaklope na čelo, že z čoho má žiť taký živnostník, keď práve preto si založil živnosť a chce ihneď zarábať. Áno – pre nich to zväčša neplatí z toho dôvodu, že oni majú objednávateľa a pravdepodobne isté zákazky na služby a k živnosti boli donútení. Biznis, ktorý je ale z dlhodobého hľadiska zameraný na zákazníkov – nie firmy, to majú o čosi zložitejšie.

2. Ako – teda akou formou budem ponúkať tovar alebo služby zákazníkom

Máte v pláne obchod s oblečením, kaviareň, práčovňu alebo stavebnú firmu, ktorá ponúka služby u zákazníka – zmena interiéru? Idete podnikať na webe online, písať články alebo tvoriť webstránky, grafiku? Prečo sú tieto otázky dôležité? Tu zistíte výšku prvotnej investície do svojho podnikania. Kúpiť si stroje, prenajať priestory  alebo kúpa nového PC – máte dostatok financií? Vypočítajte si, koľko potrebujete na nákup základného vybavenia do vašej firmy, aby ste mohli začať svoju činnosť. Dávajte si ale pozor, nenakupujte zbytočne blbosti, ktoré si myslíte, že budete potrebovať. Nakupujte také, o ktorých ste presvedčený , že sú nutné. Šetrite svoje peniaze, neskôr sa ešte určite zídu. Sem by sme mohli kľudne zaradiť aj marketing a spôsoby, ako dať o produkte vedieť verejnosti a svojím potencionálnym zákazníkom.

3. Komu – teda, kto je moja cieľová skupina. Poznám ich vôbec?

Stretávam sa  s hláškami typu – „však ľudí zaujmem a kto chce u mňa kúpi alebo si objedná moje služby“ alebo „ľudia o mne vedia“ prípadne „moji zákazníci sú všetci“.  Položme si otázku – je to reálne? Nie. Každý máme svoje hobby, svoje potreby a záujmy, ktoré vyhľadávame aktívne, občas pasívne lebo musíme. Poznáte produkt, ktorý vyžíva každý človek?

Preto cieľte, budete tak omnoho efektívnejší. Ušetríte si tak nie len peniaze ale i drahocenný čas. Tento čas môžete využiť na rodinu alebo na zákazníkov, ktorí vaše služby naozaj majú záujem. Naučte sa povedať NIE. Časom pochopíte prečo.

4. Kde – teda miesto alebo spôsob, kde ma nájdu zákazníci

Rozhodli ste sa podnikať v obchode, v sklade, na internete, na parkovisku v stánku alebo na jarmokoch a podujatiach. Ako vás ale zákazníci nájdu? Vsádzate na risk a čakáte, že okoloidúci sa pristavia a urobia nákup práve u vás? Komunikujete so zákazníkmi alebo sa prezentujete na miestach, kde ste videný? Semináre, konferencie, vystúpenia na jarmokoch, workshopy atď? Čím viac aktivity budete vydávať, tým viac sa vám bude vracať v podobe kontaktovania nových zákazníkov a fanúšikov. Budete považovaný za odborníka alebo aspoň človeka, čo má prehlaď a schopnosť v danom obore.

Verím, že Vám nápoveda pomohla a držím palce v podnikaní 🙂