Stáčanie odometra (tachometra) a iné podvody pri predaji automobilov. Na toto si dajte pozor!

Každý z nás má iné predstavy a hotovosť na kúpu svojho nového autíčka (prvého auta). Či už je to vysnívané auto alebo len jednoducho nejaké to „vozítko“ do práce a na nákup do obchodu. Dve veci však majú spoločné – 1. treba ich od niekoho kúpiť (zaplatiť prvotnú investíciu) a 2. následný servis a údržba na bezchybné fungovanie a vozenie sa / udržanie technického stavu podľa vyhlášky.

TIP:  Pozrite si a skontrolujte online technický stav vozidla poďla ŠPZ alebo aj STK online.

TIP: Overte si kontrolu originality pri dovozoze vozidla zo zahraničia – kedy bolo prihlásené a aké dosiahlo výsledky.

Nepodceňujte kúpu vozidla – môže to skončiť bez auta a aj bez peňazí …

Mnoho ľudí pri kúpe svojho nového autíčka koná na základe pocitov. Určite to poznáte a jedna z uvedených hlášok bola práve aj tá vaša. Ktorá? – „To auto je bohovské, musím ho mať!” alebo „Ty brďo aká super cena, beriem, rezervujte mi ho” alebo „Toľko málo kilometrov na tachometri? Aj cena je super, berieme ho.”. Ak ste sa tu nenašli – pravdepodobne konáte uvážene a premylene „dôveruj, ale preveruj“. Možno 90% ľudí čo číta tieto riadky, si nekupuje čisto nové auto z autorizovanej predajne, ale „jazdenku“ z pod ruky, či bazáru, ktoré už má svoju históriu a pár vystriedaných majiteľov. Preto pri každej väčšej investícii do auta – vezmite so sebou odborníka. Ten vám v konečnom dôsledku usporí peniaze aj nervy.

V prvom prípade kúpa z autorizovanej predajne

Nie je sa čoho obávať. Pri kúpe nového auta je záruka, servis a každá automobilka ponúka aj benefity / akcie navyše. Je už len na kupujúcom či sa rozhodne pre lacnejšie auto od Dacie alebo investuje do klasiky – Škoda, Volkswagen, Renault, či do kvalitného a štýlového prevedenia od – Audi, BMW, Mercedes, či mimoeurópskych značiek – Mazda, Honda, Ford, Chevrolet. A luxusných značiek – Ferrari, Lamborghini, Porsche alebo Bugatti (Veyron) 🙂

Preto je dobré ihneď na začiatku poznať účel na aký potrebujeme nové auto a podľa toho sa rozhodovať pri výbere druhu vozidla, jeho veľkosti a nakoniec aj správny výber motora (benzín, diesel).

Ak niekto jazdí prevažne mestské cestykrátke trasy do práce / na nákup, nemá rodinu, nepreváža materiál a nepotrebuje úložný priestor = vystačí nám aj malé „vrtké“ autičko s benzínovým motorom, s ktorým nebude problém parkovať v úzkych uličkách, či na sídliskách (túto vlastnosť ocení mnoho maiteľov krátkych áut). Naopak ak jazdíme diaľnice a dlhé trasy, chceme aj pohodlie v aute, klímu, niečo navyše … = odporúča sa auto s dieslovým motorom a úložným priestorom, kde sa nám zmestí aj batožina, či spolucestujúci navyše. Ja osobne som sa rozhodol pre Škoda Octavia combi nakoľko prevažne využívam práve diaľnice.

Berte v úvahu aj to, ak nemáte hotovosť a beriete si úver na kúpu auta, aby ste sa neprepočítali. Splátky, ktoré sú pred kúpou / používaním auta pekné na papieri a vychádzajú bez problémov, no ak sa začne jazdiť s autíčkom kadetade – náklady zrazu stúpnu a taktiež aj rozpočet sa zmení.

Odporúčam tiež: Ako prepísať diaľničnú známku pri zmene ŠPZ

V druhom prípade – kúpa vozidla z pod ruky od fyzickej osoby (nepodnikateľa) alebo autobazáru či podnikateľa fyzickej osoby

V tomto prípade sa odporúča zbystriť pozornosť. Prečo? Je tu mnoho faktorov, pri ktorých ak nebudeme dôsledný a opatrný, urobíme chybné rozhodnutie = teda zlú kúpu. Môžeme tak prísť nielen o peniaze, ale pribudnú ďalšie investície a problémy spojené s históriou vozidla alebo s jeho súčasným technickým stavom (skryté závady v motorovej časti, opotrebované časti vozidla, zamaskované prelakované časti exteriéru, zatopené auto, nefunkčné elektronické súčasti vozidla, stočený odometer – tachometer, dokonca kradnuté vozidlo, po ktoré si jedného krásneho dňa príde polícia, exekúcia na vozidlo).

====>> overiť si vozidlo podľa VIN čísla <<====

Aké sú najčastejšie podvody alebo zamlčané informácie o skutočnom stave pri predaji „jazdeniek“?

S nasledovným problémom sa už stretol každý jeden z nás – z médii alebo v tom horšom prípade aj osobne na vlastnej koži alebo z príbehov našich známych. Tým problémom je stáčanie odometra / tachometra. Čo je vlastne odometer? Je to počítadlo najazdených kilometrov. A ten čím ukazuje vyššie číslo znižuje sa trhová cena vozidla (aj keď je zachovalé) a taktiež sa znižuje jeho úspešnosť predaja na trhu. Z pochopiteľných dôvodov – obavy z veľkej investície a opráv. Pripomínam, že stočenie tachometra je už trestným činom – nielen na Slovensku.

Kto by si vedome kupoval auto, ktoré už má za sebou na „tacháči“ vyše 300 000 kilometrov alebo nedajbože 500 000 km? Preto sa robia tieto malé „úpravy“, ktoré sú protizákonné, aby sa akotak udržala finančná hodnota auta a taktiež aj záujem kupujúcich. Preto nie je ničím výnimočné nájsť inzerované ponuky na dovezené 20 ročné Škodovky / Volkswageny zo západnej EU so stavom na tachometri cca 160 000 km. No nekúp to. Preto ak poznáte VIN číslo auta -> preverte si ho -> OVERENIE PODĽA VIN ČÍSLA. To isté platí aj pri novších modeloch – nie je problém, aby aj 5 ročné auto malo originál najazdených vyše 200 000 – 400 000 km, prípadne ešte viac.

Ďalšie vychytávky sú podvody zamerané na „vyskladanie“ dvoch alebo viacerých áut do jedného. Napríklad búrané vozidlo, ktoré je už na odpis sa poopravuje a poskladá z viacerých funkčných častí iných áut. Vznikne tak super autíčko v znení „Prvý majiteľ, nikdy búrané, TOP stav, dovoz Nemecko.“ No a nekúp to. Závady si laik na prvý pohľad všimnúť nemusí, tie odhalia až odborníci odstupom času pri náhodnom servise alebo diagnostika, prístroje pri premeraní hrúbky laku na jednotlivých karosárskych dieloch, prerazené VIN číslo na karosérii, nejednosť ročníkov uvedených na dieloch vozidla. Nakoniec sa môže stať, že po rozsiahlej manipulácii na vozidle sa jedná aj o kradnuté auto zo západnej európy, čo zistíte až pri vycestovaní do zahraničia.

Tu odporúčam skvele prepracovanú príručku od odborníkov zo Združenia SOVA, ktorí sa počas rokov praxe postretávali naozaj s rôznymi vychytávkami a podvodmi – PRÍRUČKA OD ODBORNÍKOV. Po jej preštudovaní si aj laik vie prekontrolovať a zamerať sa na podstatné veci.

Za spomenutie stojí aj podvod, ktorý od záujemcov vyláka peniaze veľmi jednoduchým spôsobom. Funguje to nasledovne: Predajca zadá inzerát za vynikajúcu sumu a pridá krásne fotografie vozidla v tvare – toto zánovné auto môže byť vaše, doveziem vám ho na objednávku. Potrebná je záloha – úhrada na bankový účet. Po jej zaplatení vám auto dovezieme do x dní, všetko zabezpečíme vrátane prepisu na Slovensku.

Ako to potom ďalej nasleduje? Predajca po obdržaní zálohy predstiera, že je všetko v poriadku prípadne pošle pár foto auta z iného uhlu ako pri zadaní inzerátu, potom má zrazu problém s miestnou polícou, či na hraniciach a žiada ďalšie peniaze na úhradu „poplatkov“ a podobne. Komunikácia prebieha iba cez maily alebo telefón / sms správy. Ľudia si uvedomia podvod až keď sa nič nedeje, dodanie mešká a predajca si vymýšla nové výhovorky a naťahuje čas. Bankový účet je písaný na osobu, ktorá sa nedá dopátrať, čislo mobilu je taktiež nevystopovateľné – často ich podvodníci menia čo sťažuje situáciu – samozrejme nikde a nič neberú na svoje vlastné meno. Je to prípad, ktorý sa dá len veľmi ťažko dopátrať a investované peniaze sú nenávratne preč. Bavíme sa o tisíckach eur od jedného záujemcu.

Rada na záver – ani kúpa cez autobazár nemusí byť 100%-ná. Overte si či je autobazár vlastníkom predávaného auta alebo iba sprostredkovateľ predaja a jeho pravým majiteľom je fyzická osoba (nepodnikateľ). K danej téme ako sa v praxi obchádza zákon sa dočítate v nasledovnom článku – Podvodníci obchádzajú zákon.

 

=====>> prečítajte si PRÍRUČKU OD ODBORNÍKOV ako sa vyvarovať zlej kúpe vozidla <<=====

Zanechajte svoju skúsenosť pod článkom v komentári.  Ďakujem 

Stali ste sa obeťou podvodu? Kontaktujte Združenie Sova – www.zdruzenie-sova.sk

Stáčanie odometra (tachomtra) a iné podvody pri predaji automobilov

 

2 comments

  1. Ja som kupil superb 2011 so 600tis km a zatial som najazdil 20tis za pol roka… auto v super stave najmensi problem. Musim ale dosat, ze tam je druhy motor uz a vymenene vsetko co sa da… Treba si dat pozor a ked sa autam nerozumiete tak zobrat odbornika… radsej 50€ hned profikovy co to za vas pozre ako tisicky neskor…

Pridaj komentár