Váš mobil vás odpočúva – viete o tom? Pozrite si o tom dôkazy a oficiálne informácie

O tom, že mobil je „odpočúvacie“ zariadenie sme sa bavili už pred cca 15 rokmi v krčme pri pive. Vtedy to boli Nokie 3310 či Siemens (ja som mal A35) a podobné nabúchané mašiny s možnosťami prijať a odoslať sms, hovory, hrať hadíka, prípadne nastaviť stopky a budík. Farebný displej a nejaký „online marketing“, či Facebook bol vtedy na inej úrovni, ako je tomu dnes. Spomínam si, že údajne, aj keď momentálne neprebiehal hovor a mali ste mobil položený na stole – bolo možné odpočúvať vašu diskusiu. A údajne stačilo vybrať baterku, aby to nebolo možné sledovať / nahrať. Niekto tomu veril, niekto nie. Či to bola „kačica“ doby alebo nie som už neskúmal.

mobil nas odpocuva

Stačí len hovoriť v blízkosti mobilu o nejakom produkte. On vás zachytí a zaradí k relevantným produktom

Dnešné technológie sú už na inej úrovni

Prihodila sa mi nasledovná situácia, po ktorej som si myslel, že sa mi snáď sníva, no bola to realita.

Nakoľko patrím k tým ľuďom, ktorí kozmetiku aktívne nevyhľadávajú cez mobil (čo potrebujem si kúpim rovno v drogérií), mi to padlo do oka ihneď. Situácia bola nasledovná. Viedli sme rozhovor o nejakom probléme, kde sa preberala „kožná choroba“ a následne bolo spomenuté „zázračné vajíčko“ (Oriflame). Po tejto diskusii som zavítal na internet – zhodou okolností ešte aj na svoju vlastnú webovú stránku. Reklama, ktorá sa mi ponúkla so „zázračným vajíčkom“, ma zaskočila, a to poriadne. Vidíte ju na obrázku:

image1

Nedalo mi to, spýtal som sa kto má podobnú skúsenosť

Kto by o tom mal vedieť najviac? Samozrejme marketéri. Stalo sa a otázka skončila v skupine na Facebooku – Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori / (diskusia na tomto odkaze)

Tu som sa behom pár sekúnd dozvedel pre mňa zaujímavé informácie. Podľa slov niektorých členov – je to už „bežná praktika“ spoločnosťami ako Google, Facebook, Apple, či Microsoft a pod… zachytávajú tak kľúčové slová, ktoré vyslovujeme či už pri telefonickom rozhovore alebo napríklad aj pri bežnom rozhovore niekde v kaviarni s tým, že mobil máme položený na stole a nepoužívame ho. Len tak diskutujeme. Mobil zachytáva frázy (áno má uši 🙂 ).

Pre pochopenie si pozrite nasledovné video nižšie. V ňom chlapík navštívil webové stránky a zistil aké tipy reklám sa mu prvotne zobrazia. Následne sa zameral na „kľúčové slová“ a tak systémy / algoritmus vyhodnotil jeho záujem  o dané produkty. Prejavilo sa to tak, že pri ďalšom prehliadaní webstránok sa mu zobrazovali relevantné produkty (napr. pre psa, hračky ..). Zaujímavé, čo poviete? 

(článok pokračuje pod videom)

Pre tých, ktorí si myslia, že to pravda nie je a že sú len paranoidní – myslel som si to aj ja – tu som dostal nasledovný link na článok, kde je potvrdené aká je realita – Your Phone Is Listening and it’s Not Paranoia (článok v ang. jazyku). Prípadne aj – Are smartphones listening and targeting us with ads? alebo No, Google Isn’t Eavesdropping on You for Those Crazy Ads and Predictions

Odporúčam aj – Are you ready? Here is all the data Facebook and Google have on you

Tu máme aj slovenský článoček k téme – Facebook má patent na technológiu, ktorá odpočúva okolie cez mikrofón smartfónuSpomínajú sa tam nasledovné informácie – „Pointa technológie spočíva v tom, že zadávatelia reklamy by vďaka nej mohli získať spätnú väzbu od používateľov – bez toho, aby si to samotní používatelia uvedomovali. Predstavte si totiž, že by sa odpočúvanie aktivovalo na začiatku reklamy, keď smartfón zachytí konkrétny signál zo spotu a následne by sa zaznamenali reakcie používateľov počas jej trvania. Tieto dáta by sa následne poslali na analýzu.“ (zdroj, článok touchit.sk)

Facebook však tvrdí, že takéto praktiky neplánuje používať – zatiaľ si ich iba patentuje v rámci konkurenčného boja. Vďaka patentu by ich nemal využiť žiaden jeho konkurent.

K téme „Mobil nás odpočuvá“ nájdete články v hojnom množstve -> aj na google.

Čo poviete na dnešné technológie? Sú ešte v pohode alebo je to už za „hranicou“ a vadí Vám to?

Poviem za seba – mne to prekáža, no na druhej strane chcem využívať možnosti doby a možnosti technológií vo svoj prospech. Aj napriek tomuto to vidím tak, že až tak prehnané a „byť sledovaný“ by sme byť nemuseli. Dávame dobrovoľne o sebe toľko informácií, že už to pokladáme za menšie zlo a tichý súhlas s dobou. Čo na toto povie často omielané GDPR – ochrana osobných údajov?

PS: prelepovanie kamery na notebookoch má taktiež svoje opodstatnenie a je naozaj reálne, že sa Vám niekto vie pomocou skriptu dostať do Vášho PC a sledovať čo sa deje pred kamerou. Videl som to, odvtedy som v tomto prípade obozretný 🙂 Nepodceňujte to ani vy.

Marek Štrba

Spájam podnikateľov, organizujem stretnutia v Nitre, Bratislave, Trenčíne, Trnave a v iných mestách na Slovensku. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami – takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia na problémy. Mám rád kávu, rád šoférujem, vtedy najlepšie premýšľam a relaxujem.

Pridaj komentár